Reisverslag: Zuid-Afrika met kinderen

24 aug

Reismama Marieke bezocht met man & kroost (Lotte van 6 en Jesse van 4) Zuid-Afrika om de leukste plekjes voor Expeditie Kroost & Co te vinden. Benieuwd naar haar ervaringen? Lees haar uitgebreide reisverslag.

Voor reismama Marieke is Zuid-Afrika haar tweede thuisland. Ze heeft er familie en ook zelf heeft ze er jaren gewoond. Met haar oudste dochter Lotte, die toen nog een baby was, heeft ze er al eens rondgereisd. Afgelopen jaar is ze samen met Lotte, inmiddels 6 jaar, zoon Jesse van 4 jaar en haar man opnieuw naar Zuid-Afrika geweest om de leukste plekjes te ontdekken voor Expeditie Kroost & Co. Onderweg heeft Marieke een reisverslag bijgehouden over al hun bijzondere ervaringen.

We beginnen deze reis op de luchthaven van Düsseldorf, op een heel acceptabele reisafstand van Utrecht en een luchthaven met uitgebreide voorzieningen. Vanaf hier vliegen we met Emirates naar Zuid-Afrika. We zijn positief verrast over de kwaliteit aan boord: aandacht voor de kinderen met een cadeautje, kleurplaten en potloodjes, veel spelletjes en een uitgebreide keuze aan kinder- en Disney films. Zo kun je je kinderen wel een paar uur zoet houden. De overstap in Dubai,  met twee inmiddels vermoeide kinderen en weinig gelegenheid om rustig te zitten en ontbijten, viel wel wat tegen en het tweede deel van de reis was even doorbijten. Maar eenmaal in Kaapstad aangekomen zijn we alles direct weer vergeten.

Kaapstad en omgeving

We verblijven de eerste paar dagen in Riverside Estates,  een accommodatie in de typische Cape Dutch stijl met een mooie tuin en twee niet-verwarmde zwembaden. Helaas is het hiervoor in april/mei iets te koud, dus zwemmen doen we nog even niet. Wel maken we verschillende uitstapjes tijdens ons verblijf hier, zoals naar de pinguïns bij Simon’s Town en naar Kaap de Goede Hoop. Veel wilde dieren hebben we niet gezien, behalve wat bavianen en een eland, maar de natuur is mooi en het bordje “Cape of Good Hope, most Southwestern Point of the African Continent” mag natuurlijk niet op je vakantiefoto’s ontbreken. Verder was het Bird Park in de buurt van het hotel een aanrader. Behalve talloze vogelsoorten zagen we hier o.a. ook apen, herten, genetkatten, een lynx, lama’s, cavia’s, wasbeertjes, meerkatten, slangen, stekelvarkens. Kaapstad zelf is en blijft natuurlijk een geweldige stad. Heerlijke restaurantjes, een leuke sfeer, de kabelbaan naar de Tafelberg. We konden goedkoop parkeren bij het winkelcentrum van V&A Waterfront dat ook ’s avonds geopend is en waar de vele terrasjes, muzikanten en dansers ook voor de kinderen heel leuk waren. Veel restaurants in Zuid-Afrika zijn sowieso heel leuk met kleine kinderen. De pizza die we bijvoorbeeld gingen eten in The Deck was een groot succes bij ons kroost. Ze mochten zelf het deeg kneden voor deze als pizza de oven in ging, iets dat we in Nederland niet vaak mogen ervaren.

Stellenbosch en Hermanus

De rit van Kaapstad naar Stellenbosch duurt niet lang, in 5 kwartier reden we vanaf de kabelbaan bij de Tafelberg naar onze accommodatie met de bijzondere naam Knorhoek Guest House. Alleen voor de geweldige namen van de accommodaties zou je al naar Zuid-Afrika willen reizen. Het hotel is eenvoudig (3 sterren), maar net zo leuk als de naam en een oase van rust. De
kinderen vermaken zich uitstekend in het (niet verwarmde) zwembadje, rennend door de speelveldje waar wij op onze ligstoelen de boel in de gaten houden en op de schommels. Maar vooral de trampoline zorgt voor uren speelplezier. Wat voor ons vooral plezierig is, is dat Knorhoek ook een wijnfarm is. Overdag komen er wat dagjesmensen wijn proeven, maar ’s avonds kunnen wij in alle rust op ons eigen terras genieten van de prima wijn.

Vanuit Stellenbosch rijden we in ongeveer 2 uur via een fraaie kustroute naar Hermanus, vooral bekend vanwege de walvissen die je hier vanaf de kant kunt zien. Helaas voor ons zijn we hier niet in het juiste seizoen en is er weinig te beleven in het centrum. Het weer werkt niet echt mee en wij ervaren Hermanus dan ook niet echt als een hoogtepunt van onze reis. Maar dat zal uiteraard anders zijn in het juiste seizoen, als er veel meer levendigheid is en je uitzicht hebt op spuitende walvissen en enorme walvisstaarten.

Struisvogels (Oudtshoorn)

Van Hermanus naar Oudshoorn is een langere autorit. We vertrekken op tijd zodat we rustig kunnen rijden. We vinden Thylishia Villa, de struisvogelboerderij waar we overnachten, eenvoudig. We maken deze reis als test voor Expeditie Kroost & Co en dit keer ervaren we dat een hotel soms niet zo leuk is als het vooraf lijkt. Er was bijvoorbeeld een prachtige tuin, maar geen hek dat deze afsloot van de weg waar met 100 km per uur wordt gereden. En op het grasveldje bij het zwembad heb je niet alleen ligstoelen, maar ook tal van hondendrollen achtergelaten door de twee hondjes van de eigenaar. Als ook het eten matig van kwaliteit maar wel heel duur is hoeven we niet meer te twijfelen. Dit is geen goede plek voor gezinnen met kleine kinderen die via Expeditie Kroost & Co een reis boeken.

Ondanks de tegenvallende accommodatie vermaken we ons uitstekend in de omgeving van Oudshoorn. We maakten een leuke rondleiding op een struisvogelfarm waar we deze enorme beesten ook mochten voeren. Lotte en Jesse mochten nog even op de rug van een struisvogel zitten voor de foto. Vanaf 8 jaar mag je er zelfs op rijden. Niet helemaal zonder risico, maar twee Engelse meisjes deden een poging, waar Lotte en Jesse vervolgens weer veel lol om hadden. Na een bezoek aan de struisvogels gingen we nog naar de Cango Wildlife Ranch waar we heel veel krokodillen hebben gezien (durfals kunnen in een kooi in de krokodillenvijver zwemmen!). Verder zijn er cheeta’s, albino tijgers, leeuwen en kleinere dieren zoals schildpadden, vleermuizen en dwergnijlpaarden. De rondleiding door de Cango Caves vonden wij mooi en indrukwekkend, maar vooral Jesse vond het wat te lang duren (een uur).

Tsitsikamma

Op weg naar Tsitsikamma rijden we over de Outiniqua pass. Een mooie route met prachtige vergezichten maar jammer genoeg is het erg bewolkt. Na het drukke stadje George rijden we richting Knysna. Onderweg stoppen we bij één van de prachtige stranden bij Wilderness.  Als we lunchen bij Mug & Bean is Jesse helemaal gelukkig. Als een echt man is hij onder de indruk van de interessante watermachines die hier tentoongesteld staan. Onderweg passeren we veel ‘farmstalls’, waar we onder andere stoppen om wat zelfgemaakte kaas te kopen. ‘s middags komen we aan in Tsitsikamma Lodge. We hebben geen behoefte aan het uitgebreide diner dat in het restaurant wordt aangeboden en in plaats daarvan bestellen we twee picknickmanden met pita broodjes met kip, kazen, crackers, sap, wijn en chocola op onze kamer. Onze “kamer” is een vrijstaande blokhut. De kinderen slapen op de entresol en wij beneden. Let wel op met kleine kinderen, want het trappengat is vrij groot en de trap verder niet afgeschermd. Verder is het een heerlijk huis met eigen terras en stukje tuin. Er staat een braai voor de deur waar je een braaipakket voor kunt bestellen.

Het ontbijt is geweldig, alles wat je je maar wensen kunt is er. Met goed gevulde magen zijn we er dus helemaal klaar voor om het Tsitsikamma Park te gaan verkennen. Eerst maken we een korte stop bij de Big Tree, een boom van 800 jaar oud en 36 meter hoog. Het mooie park zelf is leuk om met de kinderen te wandelen. We hebben veel dassies en bavianen gezien en zijn over de hangbrug over de stormrivier gelopen. We hebben er een uur over gedaan maar Lotte en Jesse vonden het superleuk en spannend. Daarna tosti’s gegeten in het restaurant. Op de terugweg stopten we bij een strandje, wat een nat pak opleverde voor Lotte en Jesse die niet alleen op het strand maar ook in zee wilden spelen. Gelukkig waren we voorbereid en hadden we een droog setje kleding mee genomen voor het geval dat…. Van zwemmen kun je nooit genoeg krijgen, dus na ‘thuiskomst’ sprong ons kroost, dit keer in badpak, direct in het (koude) zwembad bij de accommodatie. Wij moeten er niet aan denken, maar kinderen lijken totaal geen probleem te hebben met koud water.

Supersafari (Lalibela)

Het ontbijt is weer geweldig, waarbij de pannenkoekjes favoriet waren bij de kinderen. De route naar onze volgende verblijfsplaats, een safarilodge, was prachtig en niet te lang. Dit keer hadden we de hele weg een strakblauwe lucht waardoor we veel meer van de omgeving konden zien. We verblijven in Lalibela, waarvan onze verwachting is dat dit toch wel een van de hoogtepunten van de reis moet worden. En terecht. Het is hier nog veel leuker dan we vooraf hadden kunnen bedenken! Al bij ontvangst worden we vriendelijk ontvangen en in een busje naar het kindvriendelijke Mark’s Camp gebracht. Dit deel van het kamp is het enige waar gezinnen mogen komen. Er is extra aandacht voor veiligheid, zoals een omheining op stroom zodat gevaarlijke dieren het kamp niet op komen. We mogen direct aanschuiven voor de lunch en het “grote verwennen” begint  direct. Alles is inclusief. Heerlijk eten, drankjes, een prachtige kamer met uitzicht op het park, een uitgebreide kinderspeelkamer met nanny service, speciale kinder-gamedrives en een gamedrive voor volwassenen waarbij je kinderen op een leuke manier op het kamp worden bezig gehouden. De eerste keer besluiten we samen met de kinderen mee te gaan met de “bokkie game drive”. We rijden in een speciale jeep met dichte zijkanten en een dak zodat de kinderen er niet uit kunnen vallen. Aan alles is gedacht: het instappen gaat gemakkelijk bij een speciale verhoging, voor onderweg gaan er sapjes en chips mee en er is zelf een nanny aan boord! Na deze eerste ervaring vinden de kinderen het zelfs leuk en stoer om zelf, dus zonder ons, op gamedrive te gaan. En wij vertrouwen ze met een gerust hart aan deze begeleiders toe terwijl wij onze eigen gamedrives maken.

’s Avonds zijn er rond de boma optredens van o.a. Xhosa dansers met uitleg over hun geschiedenis. Leerzaam voor ons en leuk voor de kinderen die uitgebreid mee hebben gedanst. Daarna was er een buffet met uitstekend eten. Er staat een lange tafel, waar iedereen aanschuift. Erg gezellig, maar na een vermoeide dag kiezen we ervoor om gelijk met de kinderen naar bed te gaan.

De volgende ochtend werden we om 5 uur al wakker van gebrul rondom het kamp. Achteraf bleek dit het gebrul van een leeuw te zijn geweest. Toch wel spannend, zo’n lodge midden in een wildpark. Na het ontbijt besluiten we weer met z’n allen met de bokkiedrive mee te gaan. Emma, onze ranger, vertelde dat er niet ver van de lodge olifanten waren gesignaleerd die we op zouden gaan zoeken. We zagen direct al springbokjes, impala’s en wildebeesten. De verrekijkertjes die we voor Lotte en Jesse hadden meegenomen kwamen goed van pas om zonder geruzie de dieren goed te kunnen bekijken. Na een half uur rijden hoorden we ineens takken breken en luid gesnuif, en ja hoor, op minder dan 10 meter afstand zagen we maar liefst vijf olifanten voorbij sloffen. We waren allemaal heel erg stil. Wauw, wat een prachtige en machtige dieren zijn dit toch. De olifanten zelf waren niet erg onder de indruk van ons en liepen de jeep hooghartig voorbij. Volgens Emma hadden ze net een modderbad genomen, de huid was nog helemaal donker.

Na deze overweldigende ervaring gingen we weer terug naar de lodge, waar de kinderen direct naar de crèche renden om te spelen. Jesse heeft zich hier de hele middag vermaakt met de nanny’s, Lotte is helemaal zelf nog een keer op de bokkiedrive geweest met Emma en wij zijn op de volwassen gamedrive mee geweest. We waren erg onder de indruk van de kennis van onze Zimbabwaanse gids en zijn enorme liefde voor de natuur en waanden ons in een live uitzending van National Geographic. Op de plek waar we witte neushoorns zagen stond Lotte ook en ze zwaaide stoer naar ons vanuit haar ‘eigen’ jeep. Sinds gisteren heeft ze besloten dat ze later ook gameranger wil worden. Na deze prachtige ‘encounter’ rijden wij door naar een poel met zo’n 20 badende nijlpaarden. We mogen de auto uit en genieten, op veilige afstand, met een drankje in onze hand van deze indrukwekkende ervaring. Als we om 19.00 uur terugkomen op het kamp hebben de kinderen al gegeten en kunnen wij aanschuiven voor ons diner voor twee. Wat een leven!

Durban

Van het vliegveld van Port Elisabeth (ca. 1 uur rijden van Lalibela) vliegen we naar Durban voor alweer de laatste stop van deze reis. We verblijven bij mijn oom en tante, die in het kustplaatsje Umhlanga Rocks, vlak onder Durban wonen. Omdat ik hier zelf ook een tijd heb gewoond voelt het echt als thuiskomen. De kindjes zijn helemaal blij, want ze hebben een zwembad en een hond. Uiteraard gaan we die avond braaien met de hele familie. Het is ook wel fijn om alle spullen te kunnen uitpakken en even wat langer op één plek te zitten.

Natuurlijk hebben we niet alleen thuis gezeten. Hoewel veel reizigers niet graag in Durban komen, vind ik het een fijne stad. De mensen zijn relaxed en door de vele Indiase invloeden kun je er bijvoorbeeld heerlijke curry’s eten. Het lijkt ook wel alsof de mix van culturen hier veel vanzelfsprekender is dan in Johannesburg of Kaapstad. Ik raad een bezoek aan deze omgeving dan ook zeker aan tijdens een rondreis door Zuid-Afrika. Al was het maar om het heerlijke klimaat waarbij het ook in de winter nog lekker warm is.

Mijn tips voor Durban en omgeving:

• Heel leuk is het Bat Center, de plek voor kunstenaars aan de haven. Je hebt hier een theater en veel kunstenaars hebben er hun eigen “workshop”. In een ver verleden heb ik hier voor het eerst “Ladysmith Black Mambazo” zien optreden. Je kunt er ook heel lekker eten.
  • Als je nog op zoek bent naar mooie souvenirs, kun je het beste naar de “The Victoria Street Market” gaan in het centrum van Durban. Dit is een klein overdekt winkelcentrum met vooral veel kraampje met Indiase invloeden.
  • Uiteraard hebben we tijdens ons bezoek veel tijd aan het strand doorgebracht. Ook al was de zee vaak te wild, het was toch heerlijk om te springen in de golven van de warme Indische Oceaan. Voor haaien hoef je hier niet bang te zijn: rond 1950 zijn hier haaiennetten geplaatst na een aantal fatale aanvallen. In Umhlanga kun je het “Natal Shark Board” bezoeken. Zij beheren de netten en doen allerlei onderzoeken. Indien gewenst kun je ook met een boot mee.
  • Voor Lotte en Jesse was het hoogtepunt toch wel het bezoek aan uShaka Marine World. Het is een combinatie van een pretpark en een aquarium. Er is een wildwaterbaan met glijbanen en spannende afdalingen en een prachtig aquarium waar ze schildpadden voeren en haaien en roggen rondzwemmen. Ook de dolfijnen- en zeeleeuwenshows zijn heel bijzonder. Het was de verjaardag van één van de dolfijnen en die kreeg aan het einde van de show een vissentaart.
  • Onze laatste dag hebben we met mijn oom de Botanische tuin in Durban bezocht. Dit is een mooi klein parkje met prachtige bomen, planten en ook dieren. Je kunt er lekker scones eten in een mooi ouderwets theehuisje.

Tja, en toen was het weer tijd om naar huis terug te gaan. Afscheid nemen van mijn familie, mijn favoriete land en mijn tweede thuis is altijd lastig. Maar het was heel mooi om hier weer met mijn kinderen te zijn en ik weet zeker dat ik snel weer terug kom!

Reismama Marieke

2 Reacties naar “Reisverslag: Zuid-Afrika met kinderen”

1. jaap en petra kooij 3 september 2012 bij 09:59 #

Hoi Marieke,
    Wat leuk zo’n verslag!!! Een hele hoop goede informatie waar we wat mee kunnen. Bijvoorbeeld wat er gegeten wordt, hoe een dag eruitziet etc. Complimenten dat jullie heel veel links en weetjes noemen om de reis zo op maat mogelijk te maken. Wij worden hier enthousiast van!
    Jaap en Petra Kooij

2. Out in Africa - Reizen Zuid Afrika 10 maart 2014 bij 11:46 #

Leuk gedetailleerd reisverslag! Zuid-Afrika is een land dat enorm veelzijdig is, en zeer toegankelijk. Ons advies: neem een grote koffer mee! Want je wilt er zeker van zijn dat je genoeg tijd spendeert in dit prachtige land.